Search Day Night
Search

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

În urmă cu 20 de ani, Mona Vulpoiu vindea primele bijuterii la un târg de Mărțișor. Acolo, din simplă curiozitate și joc, urma să se nască unul dintre cele mai iubite branduri de bijuterie contemporană: Utopic by Mona Vulpoiu.

Primul capitol al poveștii s-a scris în perioada studenției, când Mona studia arhitectura. Magazinul de unde își procura materialele pentru facultate – creioane, foi și alte instrumente de lucru – oferea și produse de modelaj, lut și pictură.

A fost doar un impuls creativ, o dorință spontană de a experimenta cu materialele disponibile.

Căutând cercei pe piață și nefiind mulțumită de opțiuni, a decis să își creeze singură perechea perfectă.

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

Destul de rapid, această joacă s-a transformat într-o activitate din ce în ce mai serioasă. După ce și-a făcut câteva perechi de cercei, s-a gândit să creeze mai mulți, pentru a-i dărui prietenelor.

Am continuat să creez fără un scop anume, iar biroul de arhitectură unde lucram a devenit un mic atelier improvizat. Aveam un panou unde am ajuns să adun 30-40 de perechi de cercei, fiecare cu un design unic.

Târgul de Mărțișor

Datorită profesoarei de atelier, care era și directoarea Muzeului Satului, viața Monei avea să se schimbe. Profesoara a încurajat-o pe Mona să participe la Târgul de Mărțișor organizat la muzeu.

„Studenții de la Arhitectură obișnuiau să-și suplimenteze veniturile prin vânzarea obiectelor de artizanat”, a subliniat Mona.

Ideea a prins rădăcini adânci, iar Mona s-a pregătit temeinic pentru târg. A muncit luni de zile, realizând broșe lucrate manual.

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

În prima zi a târgului, avea la stand cam 49 de broșe. O femeie care organiza un botez a întrebat-o câte are disponibile, fiindcă ea avea nevoie de 60. Clienta a cumpărat totul pe loc, iar Mona a fost nevoită să se întoarcă acasă și să creeze mai multe piese.

Reacțiile pozitive primite de la clienți i-au dat încredere, dar nu a privit niciodată această activitate ca pe o afacere în adevăratul sens al cuvântului.

Puțină lume știe, dar confecționarea bijuteriilor a fost un mijloc de a mă susține financiar. Viața în București a fost o provocare. Munceam fără oprire pentru a-mi plăti chiria și pentru a acoperi cheltuielile zilnice.

Atunci când nu deții controlul

După mai bine de un deceniu de activitate, un prieten apropiat i-a oferit un sfat prețios: să nu se lase influențată de ceea ce fac ceilalți și să rămână fidelă propriei viziuni.

Fiecare colecție pe care am creat-o a fost o expresie a trăirilor personale, fără vreo intenție comercială explicită. De exemplu, colecția inspirată de „Micul Prinț” a fost rezultatul unor experiențe personale, o manifestare artistică pură, fără obiectivul de a genera vânzări.

De asemenea, până și magazinul Utopic din Piața Amzei a apărut într-un mod similar, fără un plan premeditat.

Vecinii ei, care îi cunoșteau și îi admirau creațiile, au insistat ca Mona să deschidă un spațiu dedicat, unde să își expună lucrările. Deși inițial a fost reticentă, până la urmă „a cedat” rugăminților.

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

În facultate, Mona auzea des despre colegi care visau să se îmbogățească din confecționarea bijuteriilor. A înțeles însă foarte devreme că atunci când alergi după bani, aceștia rămân mereu inaccesibili.

„Am ales, în schimb, să alerg după artă și autenticitate”, a subliniat Mona privindu-mă fix în ochi.

Metalul a fost mijlocul prin care a reușit să își transpună emoțiile, chiar dacă acest material impune limite și provocări.

Bijuterii care spun povești cu greutate

Bijuteriile-statement nu sunt doar obiecte impunătoare sau masive, ci sunt piese care poartă o poveste.

Publicul devine din ce în ce mai interesat de acest aspect narativ, de mesajul pe care îl transmite o bijuterie, mai degrabă decât de dimensiunea sau forma sa extravagantă. Pentru mine, fiecare creație este un canal prin care emoțiile și poveștile clienților prind viață.

Experiențele din atelier i-au arătat că oamenii își doresc să poarte simboluri ale propriei identități. O bijuterie statement poate fi oricât de mică, atât timp cât este puternic încărcată emoțional.

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

Un exemplu este experiența cu un client pentru care Mona a creat o piesă specială, după specificațiile acestuia. Povestea a fost atât de bine transpusă în piesa finală încât, atunci când a văzut bijuteria, reacția clientului a fost: „Wow, de unde ai știut ce am trăit?”.

Emoția bijuteriilor utopice

De-a lungul anilor, Mona a creat numeroase bijuterii la care a ținut enorm, dar de cele mai multe ori, acestea au ajuns la clienții speciali care și le-au dorit cu ardoare. Însă, există câteva bijuterii pe care le-a păstrat aproape, fiecare având o poveste unică.

Un exemplu este unul dintre primele inele create, din colecția „Nine Seconds From Mars”, un inel din cupru cu două perle – una la exterior, șlefuită, și una la interior, ascuțită.

Aceasta simbolizează ideea că ceea ce este în interiorul nostru rămâne doar pentru noi, în timp ce exteriorul reflectă doar o versiune finisată a ceea ce suntem.

De asemenea, Seraphimul și seria de pandantive care au urmat sunt bijuterii pe care le poartă cu drag, aproape zilnic.

Printre piesele păstrate se află și un inel cu un smarald de care s-a îndrăgostit, un inel pătrat simplu și două inele cu citate – unul de la Rudolf Steiner și unul cu simbolul 11:11.

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

Spre deosebire de produsele de serie care ajung să fie uitate într-un sertar, creațiile Monei au un scop clar: să reflecte o intenție, o etapă a vieții.

Acest principiu se aplică și în relația cu clienții, unde procesul de creație pornește de la povestea fiecăruia. Un exemplu de astfel de bijuterie pe care am realizat-o este un inel creat pentru o clientă care împlinea 45 de ani și care simțea că intră într-o nouă etapă a vieții. De asemenea, am realizat și inele de divorț, topind verigheta și inelul de logodnă, conferindu-le o nouă viață și o semnificație diferită.

Unicitatea, principiul după care se ghidează Mona

Într-o lume în care trendurile de pe rețelele sociale dictează, Utopic rămâne fidel ideii de bijuterie unică. Brandul se diferențiază printr-o identitate vizuală distinctă, recunoscută instinctiv de cei care o urmăresc pe Mona.

O clientă mi-a zis într-o zi că mi-ar putea recunoaște bijuteriile dintr-o sută.

Această recunoaștere vine, probabil, din elementele recurente pe care le integrează în creațiile sale – luna, punctele cardinale, stelele – toate acestea creând un limbaj vizual unic.

Nu și-a propus inițial să ajungă la această coerență estetică, dar în timp, păstrarea unei linii personale a devenit o marcă a brandului.

Într-o lume în care internetul este o platformă care te ajută să descoperi mii de creații, mai ales când vine vorba despre bijuterii, este ușor să fii influențat de tendințe și să cazi în capcana uniformizării.

Multe branduri arată similar, iar rețelele sociale sunt pline de „replici”. Tocmai de aceea, pentru Mona este esențial să rămână fidelă propriei viziuni. Chiar dacă uneori are impresia că se repetă, opinia clienților îi arată că tocmai această repetiție creează identitatea Utopic.

Mona Vulpoiu, bijutierul care spune povești prin piese-statement

Pentru 2025, Mona își propune să lase lucrurile să evolueze natural, fără presiune. De aceea, prioritatea sa principală este să fie mamă 100%, să petreacă timp alături de copilul ei și să se bucure de această etapă a vieții.

În paralel, va continua să creeze și să gestioneze brandul Utopic, dar într-un ritm care să îi permită să îmbine armonios viața de familie cu cea de artistă.

Un moment de referință în 2025 va fi aniversarea a 20 de ani de Utopic. Pentru această ocazie specială, lucrez la un proiect inedit, un eveniment și un produs complet nou, diferit de tot ce a realizat până acum, despre care nu vreau să dezvălui încă prea multe.

Totodată, va continua colecția de rame inspirată din „Jacob’s Ladder”, un proiect de suflet prezentat anterior la Romanian Design Week.

În prezent, atelierul este plin de lemn și buturugi, iar pentru Mona gestionarea timpului este o provocare, având la dispoziție doar câteva ore pe săptămână pentru lucru. În plus, își dorește să aducă schimbări magazinului Utopic, însă fără a se grăbi, ci lăsând fiecare etapă să se așeze firesc.

sangkarbet crowncellars.org idikotapekalongan.org situs slot gacor
Daniela Olaru și cămășile pentru femeile demiur

Daniela Olaru și cămășile pentru femeile demiur

demiur este visul împlinit al Danielei Olaru, o antreprenoare care a decis, cu foarte mult curaj, să își…

Lasă un răspuns

You May Also Like