Search Day Night
Search

Andrei Nuțu: Arta mea nu este un răspuns, ci o invitație la dialog

8. Andrei Nutu FOTO Mihai Torfin
Salomeea Andrei Nutu

Andrei Nuțu este câștigătorul premiului I în cadrul primei ediții „Catalizator de începuturi”, o inițiativă Cred în România, care a adus în lumina reflectoarelor 50 de tineri artiști români, până la 35 de ani inclusiv, studenți sau absolvenți de artă.

Născut în 1996 la Piatra Neamț, Andrei Nuțu este absolvent al liceului de Arte Victor Brauner și al UAD Cluj-Napoca (BA+MA) – secția Pictură. A obținut o bursă Erasmus la Accademia di Belle Arti di Roma.

Lucrarea cu care s-a prezentat în cadrul primei ediții „Catalizator de începuturi”, Salomeea, este o punte între mai multe culturi, tehnici artistice și perioade distincte ale istoriei artelor, precum și o întrepătrundere a firelor narative situate la granița dintre real și ficțiune, dintre laic și religios.

Haute Culture a căutat să-l descopere mai bine pe Andrei Nuțu și să pătrundă în lumea lui creativă.

Când și cum ai descoperit prima dată arta?

Parcursul meu artistic a început de timpuriu. Ca pentru orice copil, fiecare suprafață albă era o oportunitate de a crea, iar acest instinct creativ s-a manifestat imediat. Părinții mei au fost martori ai entuziasmului meu, uneori cu un amestec de uimire și îngrijorare. Cu timpul, această pasiune s-a transformat într-o preocupare mai serioasă, iar parcursul meu profesional a evoluat firesc.

Totuși, unul dintre momentele decisive în dezvoltarea mea artistică a avut loc în 2011, când am vizitat pentru prima oară Bienala de Arte de la Veneția. A fost momentul când am simțit că am ajuns în fața unei lumi care depășea orice așteptare anterioară, o lume care mi-a oferit o viziune clară asupra dimensiunii globale a artei. La doar 15 ani, mă aflam acolo alături de prima mea profesoară de artă, Cristina Petrariu, într-un stagiu de documentare, fiind profund fascinat de complexitatea organizării, dar și de diversitatea artistică prezentă în fiecare pavilion. Acel eveniment a fost, în mod simbolic, un punct de cotitură pentru mine, un declic care mi-a deschis ochii asupra potențialului nelimitat al scenei artistice internaționale. A rămas un reper important în cariera mea, dar și o țintă pe care mi-am propus să o ating pe măsură ce continui să îmi dezvolt propria practică artistică.

GARDEN OF FORKING PATHS SECTOR 1

Ce te-a ajutat să-ți conturezi stilul artistic?

În procesul de creație, influențele care conturează stilul artistic sunt adesea mult mai complexe decât suntem conștienți, multe dintre ele fiind internalizate a priori – înainte chiar de a le putea recunoaște rațional. Aceste influențe provin dintr-o paletă vastă de factori, precum contextul geografic, istoric, etnic, cultural, educațional și religios, care, într-un mod subtil, modelează viziunea unui artist. Deși nu toate aceste influențe sunt evidente la nivel conștient, ele joacă un rol esențial în formarea unui limbaj vizual unic și personal.

În cazul meu, parcursul academic a fost un element fundamental în conturarea stilului, oferindu-mi un set de instrumente estetice și critice indispensabile pentru a înțelege și a structura aceste influențe. Totodată, am acordat o importanță ridicată experimentelor tehnice, care mi-au permis să explorez și să stăpânesc diverse abordări, facilitând astfel concretizarea ideilor mele artistice.

Cum îți alegi temele și ce te inspiră?

Temele pe care le aleg sunt adesea ghidate de un dialog între interesele mele istorice și estetice și dorința de a explora imagini care, deși nu sunt întotdeauna clar definite conceptual, evocă o atmosferă distinctă, intimă.

Mă atrag în mod deosebit perioadele Evului Mediu și Bizanțului, mai ales din perspectiva simbolismului și a formelor plastice, dar și din modul în care aceste perioade rezonează cu dimensiuni spirituale sau introspective. În mod similar, studiul ansamblurilor murale laice și creștine m-au influențat în ceea ce privește compoziția și narativitatea vizuală, având un impact direct asupra modului în care concep și realizez lucrările.

În paralel, figura umană reprezintă o temă centrală în practica mea, pe care o explorez din multiple perspective istorice. Fie că mă refer la arta Renașterii, la studiile anatomice sau la abordările moderne asupra corpului, figura umană rămâne un punct de plecare esențial prin care creez dialogul dintre corp, spațiu și simbol.

În realitate, inspirația mea nu este atât de spontană pe cât ar părea. O tratez ca pe un proces atent și controlat, care se formează prin interacțiunea tuturor influențelor estetice și personale care mă definesc. Deși adesea inspirația este percepută ca fiind un moment de iluminare bruscă, pentru mine ea este mai degrabă o acumulare graduală de idei și imagini, care se conturează treptat.

Care este procesul tău creativ și cât durează până când o idee devine o lucrare de artă?

Procesul meu creativ variază de la o lucrare la alta, neexistând o rețetă universală pe care să o aplic. Fiecare lucrare vine cu propria ei poveste, dictată de temă, suport, dimensiuni și alte cerințe specifice. De aceea, îmi adaptez abordarea în funcție de particularitățile fiecărui proiect.

Fiind o fire metodică, prefer să am o viziune cât mai clară asupra formei finale înainte de a începe lucrul efectiv. Această viziune este construită prin schițe, desene, colaje și imagini de referință din istoria artei, elemente care îmi oferă o stare de siguranță și încredere. După această fază pregătitoare, îmi organizez procesul creativ în mod riguros, împărțindu-l în etape distincte. Unele dintre acestea impun respectarea unor cerințe tehnice stricte, în timp ce altele îmi permit mai multă libertate de exprimare.

Încerc întotdeauna să finalizez fiecare etapă într-o perioadă compactă de timp, astfel încât energia și starea mea interioară să rămână coerente pe parcursul lucrării. Am observat că intervențiile târzii, realizate la mult timp după încheierea unei lucrări, tind să pară nesincere și să altereze autenticitatea inițială. Uneori, astfel de intervenții m-au determinat chiar să refac complet o pictură.

În final, îmi propun ca ultima etapă să țină de spontaneitatea și puterea fiecărei lucrări de a se manifesta și nu de a fi o copie fără viață la scară mai mare a unor schițe mai neînsemnate dar mai sincere. 

În opinia mea, ideea constituie cea mai profundă, laborioasă și definitorie etapă a procesului creativ. Este acel hotar esențial unde frământările interioare și inspirația se întâlnesc pentru a da naștere unui proiect semnificativ. Uneori, ideea se conturează într-un timp relativ scurt, în doar câteva zile, dar poate trece printr-un lung proces de maturizare, uneori întins pe ani, până când dobândește intensitatea și substanța necesare pentru a fi materializată. Odată ce acest moment decisiv este atins, întregul demers creativ se așază pe un parcurs natural, aproape predestinat. Faza de execuție propriu-zisă poate varia, în funcție de amploarea și complexitatea lucrării, de la câteva zile la câteva săptămâni.

Cum arată experiența de învățare Erasmus – Accademia di Belle Arti di Roma și cât de diferit este de modul de studiu din România?

Experiența la Accademia di Belle Arti di Roma a fost o completare naturală, întregind studiile pe care le-am făcut la Cluj. A fost o oportunitate de a experimenta tehnici noi, cum ar fi gravura și mozaicul, pe care le știam doar la nivel teoretic până atunci, dar și de a gestiona un alt ritm al învățării, mai liber. Interacționând cu profesori și colegi din diverse colțuri ale lumii, am avut ocazia să învăț nu doar prin prisma noilor tehnici asimilate, ci și prin schimbul constant de idei și viziuni artistice.

Pe de altă parte, această experiență mi-a arătat că universitatea de arte de la Cluj era, la rândul ei, la un standard cel puțin la fel de înalt. Deși la Roma am avut șansa de a învăța într-un cadru cu o încărcătură istorică imensă, intensificată de vizitele la muzeele și galeriile din oraș, am realizat că educația primită la Cluj, dar și înainte la liceul de Arte Victor Brauner,  m-au pus pe o traiectorie corectă. De fapt, în multe privințe, am găsit o continuitate între modurile de predare abordate de aceste instituții, fiecare având valoare și impact în moduri diferite.

Cum crezi că ajută proiectele de tipul „Catalizator de Începuturi” și care este rolul lor pentru artiștii aflați la început de drum?

Proiectele precum „Catalizator de Începuturi” joacă un rol important în dezvoltarea artiștilor aflați la început de drum, oferindu-le nu doar vizibilitate, ci și validare profesională. A fost, de asemenea, o oportunitate ca munca mea să fie prezentată unui public nou, ceea ce a contribuit la crearea unor conexiuni valoroase.

În plus, selecția realizată de un juriu de specialitate mi-a oferit o doză importantă de încredere. A fost o confirmare că direcția pe care o urmez este relevantă și bine receptată în contextul artistic actual. Astfel de proiecte nu doar că facilitează accesul la noi oportunități, dar creează și un mediu în care artiștii pot reflecta asupra propriului parcurs, evaluându-l într-un cadru bine articulat alături de alți tineri artiști în ascensiune.

2.GARDEN OF FORKING PATHS SECTOR 1 © SECTOR 1

Ce ți-ai dori să știe vizitatorii expozițiilor tale?

Mi-ar plăcea ca vizitatorii să înțeleagă că în spatele fiecărei lucrări există multă muncă, dar și frământări, decizii și uneori incertitudini. Fiecare linie trasată, fiecare detaliu adăugat reflectă o poveste, o emoție sau o idee care, chiar dacă este personală, își caută un ecou în ceilalți.

Totodată, să știe că oamenii care te înconjoară și care se implică activ în medierea pe scena artistică sunt esențiali. Adesea, artistul este perceput ca figura centrală, însă în spatele fiecărui proiect se află o echipă de oameni care contribuie la implementarea și susținerea viziunii lui. Un exemplu bun în acest sens, pe lângă inițiativa celor de la Asociația Cred în România, este colaborarea pe care o am cu cei de la galeria Sector 1 din București, alături de care pregătim mai multe proiecte în perioada următoare. Simt o reală împlinire atunci când întâlnesc oameni deschiși la un dialog uman și firesc, un dialog centrat pe parcursul meu creativ și pe promovarea cu cele mai bune intenții a muncii mele.

În esență, îmi doresc ca lucrările mele să inspire, să trezească întrebări sau să ofere un moment de liniște, în funcție de ceea ce are nevoie fiecare vizitator în acel moment. Arta mea nu este un răspuns, ci o invitație la dialog.

crowncellars.org idikotapekalongan.org situs slot gacor
NOËL, târgul cadourilor de designer și al faptelor bune

NOËL, târgul cadourilor de designer și al faptelor bune

Între 14 și 15 decembrie, la UNIREA Shopping Center, s-a desfășurat NOËL, târgul cadourilor de designer. În centrul…

Lasă un răspuns

You May Also Like

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
situs toto data pengeluaran hk bento4d rtp slot gacor bento4d bento4d rtp slot gacor rtp slot gacor