Nicoleta Chirica este fondatorul și designerul Iutta, un brand slow fashion 100% românesc, care crează genți din frunze de ananas, o alternativă sustenabilă a pieselor cu broderii în piele naturală.
Iutta este un brand românesc care integrează în colecții accesoriile sustenabile, realizate din frunze de ananas. Gențile cu motive brodate, coduri ancestrale ce ne aduc aminte de rădăcinile noastre, sunt purtate cu dor de către femei din țară, dar și din afară. Purtătoarele de dor, cum le spunem noi, duc mai departe simbolurile atent brodate odată cu povestea fiecărui produs, realizat în atelierul propriu din inima capitalei.
Nicoleta Chirica este designerul care și-a transformat pasiunea pentru genți într-un business sustenabil. Am povestit cu ea despre misiunea Iutta și despre noua colecție de piese vestimentare pe care urmează să o lanseze curând.
Haute Culture: Care a fost și este misiunea Iutta?
Nicoleta Chirica: Tocmai am trecut în al zecelea an de la lansarea brandului. Am început Iutta din joacă. Inițial a fost un exercițiu de creativitate care mai apoi s-a transformat într-o poveste organică, asumată, ce a prins contur pas cu pas.
Misiunea, încă de când Iutta era doar o schiță pe foaie, a fost să construim un brand românesc slow fashion, etic, sustenabil, care să spună povești cu rost, profund conectat la rădăcinile noastre.
Acum, în prag aniversar, integrăm sustenabilitatea în fiecare aspect al businessului pas cu pas, trecând prin multe transformări, care, cred eu, sunt o poartă către nou.
H.C: De ce genți din ananas?
N.C: Gențile au fost prima mea iubire. Am pornit cu niște piese couture, realizate din lemn sculptat, în colaborare cu tatăl meu. Astfel, au luat contur genți care au rămas în varianta unicat, fiind reproduceri după niște schițe foarte vechi găsite în arhiva sculpturilor tatălui. Apoi au urmat gențile brodate în piele naturală.
Fiecare colecție pe care am creat-o are povestea ei, fiecare simbol brodat a avut semnificația lui, astfel încât gențile nu au rămas doar genți, ci au devenit „doruri”. Doruri de elemente românești care să te ducă cu gândul acasă, la lucrurile simple care te împlinesc și îți aduc bucurie.
Materialul vegan realizat din frunzele de ananas rămase din recoltarea fructelor este o inovație marca Pinatex, cea mai recentă colaborare Iutta.
Gențile realizate din această alternativă sunt varianta 100% sustenabilă a unor piese din arhiva noastră, pentru cei care aleg să nu poarte piele. Un material certificat, fără adaos de chimicale în procesul de producție, pentru care se folosesc eficient resursele de apă, energie, oameni și materii prime.
Am testat mai bine de un an durabilitatea genților din Pinatex, materialul produs de brandul Pinatex, și rezultatul a fost cel așteptat: putem oferi varianta vegană pentru unele dintre produsele noastre, fără a compromite calitatea și designul lor.
În plus, am creat o colecție capsulă din ananas și rafie, care a fost foarte bine primită de public.
H.C: Cum arată procesul de fabricație al unei genți din ananas?
N.C: Trebuie să recunoaștem că gențile din Pinatex sunt cu mult mai greu de lucrat decât cele din piele naturală, iar costurile sunt mai mari. Ele necesită mai multă atenție, datorită faptului că pielea din ananas se comportă foarte diferit de cea naturală în procesul de producție.
Canturile se vopsesc diferit, subțierea materialului se face diferit, îmbinarea pieselor a trebuit pe alocuri modificată. Acești pași sunt importanți pentru a respecta standardele de calitate. Pentru asta a fost nevoie de multe teste și o recalificare a personalului.
Colecția Iutta x Pinatex, realizată din mixul dintre rafie și pielea vegană din ananas, a fost o provocare. Trebuie să găsești mereu îmbinarea potrivită a materialelor și să iei în considerare cât de practice sunt de fapt ideile în procesul de producție.
H.C: De ce să alegi o geantă din ananas în locul uneia confecționate din piele naturală?
N.C: În primul rând pentru că înțelegi conceptul de sustenabilitate și pentru că acesta poate deveni un stil de viață. Cu toate că accesoriile din piele sunt în continuare o opțiune de preferat în locul materialelor sintetice datorită durabilității în timp, pielea din ananas este total sustenabilă. Către acest punct ne dorim să ne îndreptăm.
H.C: Care au fost reacțiile clientelor?
N.C: Răspunsul a fost pozitiv mai ales din partea clientelor din afara țării, ceea ce ne confirmă că pe plan local sustenabilitatea nu este atât de bine integrată în viața de zi cu zi și trebuie să recunoaștem că încă mai avem de lucru la asta.
Ne dorim ca prin diferite evenimente și campanii viitoare să reușim să aducem acest subiect în prim plan și la noi, pentru a se înțelege beneficiile și impactul pe termen lung.
H.C: Care sunt cele mai populare piese și de ce?
N.C: Dacă ne uităm la arhivă, piesele iconice rămân „dorurile”, primele noastre modele brodate cu motive din fiecare zonă geografică a țării, cu care clientele rezonează la nivel identitar, pentru că le amintesc de rădăcini.
Apoi, Polaris, Magpie, Puffin, Axis Mundi, Superbum sunt produsele și ele foarte îndrăgite nu doar pentru design, ci și pentru că mesajul lor este unul de conectare și cu alte tărâmuri mistice, pe lângă cel al rădăcinilor noastre.
H.C: Am aflat că urmează să măriți portofoliul cu alt tip de produse.
N.C: Lucrăm de destul de mult timp la o colecție nouă, pe care urmează să o lansăm curând. Este vorba de genți, pantofi, dar și de o linie de haine. Folosim materiale organice, fine, brodate, pentru un public rafinat. Am visat la această etapă dintotdeauna. Necesită resurse complet diferite, practic este un alt business integrat, cu alt sistem de producție, pe care îl pregătim de câțiva ani și pe care îl vom anunța foarte curând.