Search Day Night
Search

București,un oraș ca afară 

ovidiu neagoe
Total
0
Shares

În urmă cu mai bine de zece ani, Cornel Ilie, cel care a fost pe coperta celui de-al treilea număr al Haute Culture, lansa, împreună cu ceilalți membri ai trupei Vunk, piesa „Vreau o țară ca afară”. Încă nu s-a împlinit visul solistului și poate nu vom avea prea curând „o țară ca afară”, dar din foarte multe puncte de vedere putem spune cu mâna pe inimă că avem deja câteva orașe care – e drept, le numărăm cu generozitate pe degetele de la o mână – pot concura încet-încet cu alte destinații din Bătrânul Continent. Iar Bucureștiul devine, cu pași repezi, unul dintre aceste orașe (în care se mănâncă tot mai des) ca afară.   

Sigur, încă mai avem ceva (mai mult) de lucrat la infrastructură, la îmbunătățirea calității aerului sau la creșterea suprafeței spațiului verde pe cap de locuitor. Și e evident că nu are rost să mai vorbim despre lipsa locurilor de parcare, de trafic și de benzile destinate pasionaților de ciclism. Însă energia din ultima vreme a orașului este una fantastică. O simplă plimbare, într-o dimineață obișnuită, prin centrul Bucureștiului, scăldat din plin în miros de cafea proaspătă, te poate duce cu gândul la freamătul creativ, specific cafenelelor berlineze, care atrag pe oricine ca un magnet, doar prin energia pe care o emană. Totul ca, peste numai câteva ore, aceeași energie să învăluie Micul Paris și să îi aducă aerul boem și rafinat al restaurantelor franceze.  

Tot mai mulți antreprenori vizionari dau o nouă viață unor case istorice cu povești fascinante, ce se întind pe sute de ani, pe care le transformă în boutique-uri elegante cu piese vestimentare și accesorii de la designeri români extrem de talentați, în cafenele „instagramabile”, sau în restaurante haute cuisine. Parcă nu s-au îmbinat niciodată mai armonios ca astăzi arhitectura cu mediul de business și cu gastronomia fină, nu este așa? 

Istoria și bucătăria își dau întâlnire tot mai des, pe măsură ce zeci de pasionați de gătit pornesc în adevărate călătorii prin satele din țară, ca să descopere o parte din moștenirea gastronomică a românilor, și „scormonesc” după rețete, ingrediente și gusturi din trecut pe care le reinterpretează în meniurile unor restaurante ce promovează bucătăria nouă românească. Iar experiența gastronomică pe care o oferă aceste restaurante, ce pun pe farfurii preparate care spun o poveste cu ajutorul unor ingrediente simple, tradiționale, este una extraordinară.  

Chefi români care au lucrat ani de zile în poluri ale gastronomiei mondiale, inclusiv în restaurante răsplătite de Ghidul Michelin cu râvnitele stele, revin în România și, după ce își deschid propriile restaurante, împing zi de zi limitele creativității tot mai mult. Și, chiar dacă Ghidul Michelin nu este prezent și în România și nu găsim restaurante locale printre recomandările din paginile sale, asta nu înseamnă deloc că în țara noastră comunitatea de foodies, aflată într-o creștere exponențială de câțiva ani încoace, nu se poate bucura de experiențe gastronomice ieșite din comun, ce rivalizează cu acelea propuse de unele dintre cele mai bune restaurante din lume.  

Iar lista acestor restaurante, care nu se mai limitează doar la București, crește văzând cu ochii, de la o zi la alta. Pasionați de gastronomie, care au degustat preparate alese pe sprânceană din meniurile celor mai bune restaurante din lume și și-au împlinit visul de a deschide propriile localuri, cu care plănuiesc expansiunea internațională, nu au omis Bucureștiul din planurile lor de dezvoltare. Un astfel de exemplu este Andreea Barroca, o româncă stabilită în Paris care a deschis, la începutul acestui an, un restaurant în București și plănuiește să mai lanseze un astfel de proiect și în Tokyo, toate astea după cele două restaurante pe care le-a lansat în Paris în plină criză de sănătate publică. Povestea ei o puteți citi chiar în paginile revistei pe care o țineți acum în mână.   

Un adevărat mall gastronomic, similar unor proiecte celebre precum Lafayette Gourmet sau Eataly (cu produse italienești) ridicat anul acesta, de antreprenorul Cristian Preotu, după o investiție de un milion de euro, apare tot mai des pe radarele celor care au de gând să își răsfețe papilele gustative cu unele dintre cele mai rafinate și delicioase preparate și vinuri aduse din toate colțurile lumii. Povestea din spatele Le Manoir Gourmet Market o puteți descoperi, de asemenea, în paginile acestei reviste.      

Perioada de pandemie a fost una extrem de dificilă pentru antreprenorii din domeniul HoReCa (și nu numai) și nu puțini au fost cei care, în lipsa unei viziuni, a flexibilității, uneori a creativității și a curajului de a iesi din tipare ca să ofere produse și experiențe inedite, s-au văzut nevoiți să pună lacătul pe ușă. Dacă privim pandemia ca pe o iarnă geroasă, care ne-a ținut mai mult prin case, acum ne bucurăm de începutul unei primăveri frumoase, în care orașul renaște și înflorește, datorită unor antreprenori creativi și curajoși care nu s-au temut să urmeze drumuri nebătătorite, atunci când totul părea că se prăbușește în jur.  

Nu cred că este un secret pentru nimeni că înainte de criza de sănătate publică, numărul românilor care ieșeau „în oraș” era unul mai mare. O arată și studiile. În 2019, unu din patru români ieșea de două sau de trei ori pe săptămână la un restaurant. Astăzi, doar 40% dintre români își mai ocupă timpul liber cu ieșitul la restaurante, majoritatea preferând plimbările în parc (66%), cumpărăturile (63%) și mersul în vizită (55%), procente care nu se vor schimba prea curând dacă restaurantele se limitează doar la a servi mâncare și nu oferă o experiență culinară completă. Gândiți-vă doar pentru o secundă, în câte dintre restaurantele cu mâncare bună ați băut și o cafea pe măsură? Sau un cocktail „adevărat”? Vestea bună este că numărul acestor restaurante care nu mai omit aceste „mici detalii” este în creștere exponențială.  

Se face primăvară cu o floare? Cu siguranță că nu, dar „pariurile” unor antreprenori și viziunea acestora, care transformă orașul și îi dau o energie aparte, arată că suntem pe drumul cel bun, pe cel de-a avea mai multe orașe (în care se mănâncă tot mai des) ca afară.    

Total
0
Shares
deschidere

Le Manoir Gourmet Market: Templul gusturilor rafinate

Cum și-a propus antreprenorul Cristian Preotu să cucerească inimile pasionaților de experiențe culinare inedite cu gusturi rafinate aduse…

Lasă un răspuns

You May Also Like