Search Day Night
Search

Lucian Broscățean: „La DIPLOMA show am remarcat o preocupare profundă de a crea produse responsabile față de mediu”

lucian broscatean haute culture cover
Total
0
Shares

Lucian Broscățean are peste 20 de ani de experiență în domeniul modei și, de-a lungul timpului, a câștigat diverse premii, precum Romanian Fashion Week, Romanian Creative Week Iași și Romanian Design Week București, care i-au încununat munca din sfera design-ului vestimentar.

Urmează să înceapă cea de-a 10-a ediție a festivalului DIPLOMA Show, care aduce publicului larg o serie de evenimente și noutăți, printre care se numără și o campanie aniversară ce aduce 10 alumni DIPLOMA Show în 10 locuri-cheie din Capitală, într-o expunere inedită.

Designerul Lucian Broscățean face parte din juriul DIPLOMA Show, care notează proiectele din secțiunea de Fashion. Am povestit cu acesta despre cum va arăta noua ediție, despre importanța unui astfel de festival în România și despre planurile lui pentru finalul de an.

diploma03
Sursă foto: https://www.facebook.com/diplomafestival

Haute Culture: Care sunt noile tendințe cu care vin tinerii români, prin arta lor, în cadrul festivalului DIPLOMA Show?

Lucian Broscățean: Anul acesta am avut onoarea de a fi unul dintre curatorii secțiunii Fashion la Romanian Design Week, iar în cadrul DIPLOMA am fost invitat să fac parte din juriul care a notat proiectele de design vestimentar.

Ambele experiențe sunt intrinsec legate de lunga colaborare pe care o am cu echipa The Institute, fie ca fashion designer expozant, fie din perspectiva unui cadru didactic.

În ambele festivaluri se observă o preocupare din ce în ce mai profundă legată de generarea unor produse responsabile față de mediu.

HC: Cât de important este un astfel de festival în România?

LB: DIPLOMA este unul dintre cele mai importante și consistente festivaluri din industriile creative, fiind axat pe latura educațională și pe promovarea unora dintre cei mai performanți absolvenți ai universităților de artă.

Tocmai de aceea, între Fundația The Institute, prin Președintele – Andrei Borțun, și Departamentul Modă-Design vestimentar UAD Cluj-Napoca s-a semnat un parteneriat strategic. În calitate de director al departamentului, în tot anul universitar ce s-a încheiat, am semnat astfel de parteneriate prin care să putem construi, în continuare, oportunități pentru studenți, masteranzi și absolvenți.

diploma04
Sursă foto: https://www.facebook.com/diplomafestival

Evenimentele create de echipa The Institute se adresează atât cunoscătorilor, celor pasionați de fenomenul industriilor creative cât și diferitelor comunități care sunt incluse în variate forme, în festivaluri. Inițiativa Cartierul Creativ este un excelent exemplu din punctul acesta de vedere.

HC: Anul acesta, DIPLOMA Show reunește 130 de lucrări din 16 domenii creative. Care sunt lucrările care ți-au atras atenția?

LB: Proiectele care vor fi expuse în secțiunea FASHION aparțin unor foarte talentați tineri designeri. O parte din lucrări le știam fie de la Romanian Creative Week Iași – Innovative Future Platform (secțiune pe care o curatoriez alături de Ioana Ciolacu), fie de la UAD FASHION, fie de pe social media – de la Galele Universităților din țară sau de la alte festivaluri profesioniste.

Fiecare astfel de jurizare mi se pare importantă pentru că se validează anumite demersuri, fiind prezentată o selecție din proiectele care obțin cele mai mari note. Încurajez absolvenții să se înscrie la astfel de Call-for-Projects.

Nu trebuie să le fie teamă că s-ar putea să nu fie selectați pentru expoziția centrală. Poate că cineva din juriu îi remarcă și îi va propune pentru un job profesionist sau pentru un alt eveniment.

HC: Ce te-a surprins la tinerii designeri?

LB: Am remarcat în proiectele înscrise pentru DIPLOMA o atenție a designerilor pentru construcția pieselor și pentru manipularea suprafețelor textile și/sau a materialelor.

O abordare responsabilă cu accentul pus pe reciclare și upcycling pare că a devenit lingua franca pentru majoritatea demersurilor. Sigur că multe colecții alunecă spre zona de experiment, ceea ce este firesc.

diploma01
Sursă foto: https://www.facebook.com/diplomafestival

Foarte puțini designeri au o voce distinctă și matură încă de la terminarea studiilor. Este nevoie de multă muncă și fine tuning până să se cristalizeze o direcție care să fie în același timp actuală și să spună ceva nou. De aceea, mi se pare sănătos să se observe/noteze/selecteze un proiect din mai multe perspective și să se contextualizeze o poveste vizuală.

De multe ori frumusețea unor demersuri creative este legată de diversitatea și individualitatea lor. Cu cât un proiect este mai personal, ca un fel de jurnal, cu atât mai mult poate spune o poveste în care să se regăsească sau cu care să empatizeze o varietate de persoane. Ori, astfel de conținuturi transgresează „tema” sau „conceptul” care sunt invocate ca puncte de plecare.

HC: Cum se schimbă traiectoria unui tânăr designer, indiferent de domeniul în care activează, după participarea în cadrul DIPLOMA Show?

LB: Am observat cum, de-a lungul edițiilor, designeri care au făcut parte din expoziția DIPLOMA, pe lângă foarte importanta parte de promovare în materiale online și/sau print, au fost remarcați de editori, stiliști, fotografi, reprezentanți ai unor branduri, angajatori.

Astfel de feedback-uri profesioniste care conduc spre colaborări și potențiale job-uri de stilist, designer vestimentar, designer-tehnolog, tiparist, digital artist etc. sunt importante și valoroase. Expunerea într-un festival asigură și o continuitate a mentoratului echipelor The Institute, care îi promovează, pe mulți dintre designeri, și în alte contexte.

diploma05
Sursă foto: https://www.facebook.com/diplomafestival

HC: Ce așteptări ai de la această ediție?

LB: Ca la fiecare ediție exhibition designul va fi, cu siguranță, de excepție, iar în ce privește fashion show-ul gândit de Alina Gavrilă Borțun, cu o selecție din piesele vestimentare ale finaliștilor, cred că va fi un storytelling avangardist și spectaculos.

HC: Ce abilități trebuie să aibă tinerii ca să reușească în ziua de azi?

LB: În primul rând să dobândească atât în orele de atelier, cât și în practică/internship-uri skill-uri tehnice, care să-i ajute să înțeleagă produsul. În sensul acesta, în Departamentul Modă-design vestimentar punem din ce în ce mai mult accentul pe know-how și pe experiența în fabrici de confecții și în ateliere profesioniste, de unde învață meserie de la tehnicieni cu peste 20-30 de ani de experiență în domeniu.

Sigur, nu trebuie toți să ajungă să exceleze în zona tehnică, dar este important să asimileze procesele tehnologice și „how it’s made-ul”. Mai mult, din acest an universitar am introdus un nou curs de Tehnici Digitale, dedicat prelucrării/generării de schițe tehnice, module de imprimeu și tipare, separat de cursurile de Tehnologie.

Pe lângă toate aceste „unelte” de lucru, este important să-și dezvolte creativitatea prin teme care să-i motiveze și să meargă în burse Erasmus și Erasmus+ pentru a se imersa în contexte culturale diverse.

diploma02
Sursă foto: https://www.facebook.com/diplomafestival

HC: Cât de important este să te promovezi și să ai noțiuni de business, ca artist tânăr?

LB: În sensul acesta, din păcate, până acum, puține au fost cursurile și workshop-urile dedicate acestei zone atât de importante. Tocmai de aceea am invitat experți care vor ține cursuri de business mai ales pentru masteranzi, care deja au acumulat o anumită experiență de lucru.

Aceste cursuri și workshop-uri îi vor ajuta să identifice aspecte pe care ar vrea sau în care ar vrea să se dezvolte. În primăvară vom avea workshop-uri de comunicare, image-making și styling. Pentru a rămâne relevant, un departament de modă trebuie să se reinventeze mereu, să se dezvolte și să invite experți care să împărtășească din vasta lor experiență.

HC: Punând puțin obiectivul pe tine, ce pregătești la finalul acestui an?

LB: A fost un an universitar intens ca ritm, cu multe proiecte/realizări ale studenților și masteranzilor. Acum începem un nou an, care se anunță la fel de încărcat.

În paralel, am fost onorat să fac parte din echipe curatoriale sau din jurii profesioniste. Chiar dacă este evident că nu am timp să dezvolt partea de business, păstrez firul roșu al branding-ului personal, prin colecții de podium, serii limitate, costume de teatru sau alte extensii care gravitează în jurul ideii de a mă exprima prin haine.

Cred că în cei peste 22 de ani de când activez în domeniu, mi-am „croit” propriul traseu care îmbină mai multe zone creative, ceea ce îmi dă flexibilitate și mă face să descopăr noi metode de a aborda moda/costumul.

Total
0
Shares
Toader Paun Foto Vali Mirea

Loc pentru visat

Cât am fost copil și prin anii adolescenței, visam mult cu ochii deschiși. Îmi imaginam lumea la fel…

Lasă un răspuns

You May Also Like