Search Day Night
Search

Diana Marinaș, femeia care creează câmpuri de flori în mijlocul vieții urbane

39147c18 5875 46bf 9420 1f755b50caf4
Total
0
Shares

Diana Marinaș este o prietenă a florilor. A pus bazele brandului Casa de flori în urmă cu 10 ani și este „vinovată” pentru Grădina Urbană din fața scenei de la evenimentul Ladies of Haute Culture.

Povestea Casa de flori începe, așa cum spune Diana Marinaș, mai ciudat. Mai bine zis, mai atipic.

Ea a studiat contabilitate și informatică de gestiune, un mediu complet diferit de cel creativ. Totuși, printre multele cursuri dedicate specializării în care nu prea s-a regăsit, Diana a avut și câteva ore de japoneză.

Cultura japoneză a devenit o pasiune pentru mine.

După terminarea facultății, Diana a intrat în câmpul muncii, iar de la contabilitate a migrat spre marketing.

Într-o zi, plimbându-se prin Unirii, printre o multitudine de cărți, i-a sărit în ochi un titlu: o carte care te învăța arta origami.

Pot să încerc și eu, mi-am zis atunci.

Antreprenoarea a fost fascinată de lumea origami, iar ulterior, soțul ei i-a făcut cadou un curs de ikebana, arta japoneză de aranjare a florilor și a altor părți ale plantelor, în vase.

Totul a început ca un hobby. Aveam un job care-mi plăcea. Nu am avut un plan ca să devin antreprenoare.

Cu toate că nu asta și-a propus, viața și traiectoria Dianei Marinaș s-au schimbat complet, mai ales după ce a devenit mama a doi copii care înseamnă totul pentru ea și sunt prioritatea numărul unu.

22ecabaf e73c 4445 b086 2440f46999ce

Viața corporatistă pe care a îmbrățișat-o după finalizarea studiilor o strângea ca o pereche de pantofi frumoși, dar la care trebuie să renunți, pentru că nu ți se mai potrivesc.

Programul standard, multele ore suplimentare lucrate peste program și lipsa de libertate nu mai puteau să existe în viața Dianei, mai ales după ce a devenit mamă.

Soțul meu a fost cel care m-a susținut să fac ceva pe cont propriu.

Ideea de business a apărut din dorința și nevoia ei de a avea mai multă libertate și de a petrece mai mult timp cu copiii. A reușit să-și îndeplinească dorința, dar numai în primul an, fiindcă afacerea a început să crească, iar cei mici au urmat-o pe mama lor la atelier.

La început a fost foarte greu. Afacerea e a mea, dar soțul meu s-a implicat și m-a ajutat mult.

Diana mărturisește că a trăit un șoc în prima perioadă din viața ei de femeie de afaceri. Era director de marketing atunci când a părăsit corporația, avea un buget foarte mare pe care-l gestiona, oameni în subordine și proiecte importante în derulare.

Îi plăcea ceea ce făcea. Apoi a trecut la antreprenoriat, unde nu avea bugete, nu avea încă o structură, niciun brand puternic în spate care să-i deschidă niște uși. Tocmai aceasta i s-a părut cea mai mare și frumoasă provocare.

Mi s-a părut interesant să cresc ceva din nimic. Nici nu am simțit când a trecut timpul.

Curajul e important în afaceri

Diana mărturisește că este încăpățânată și perfecționistă. Nu a vrut vreodată să se dea bătută, indiferent de greutăți și obstacole, și și-a dorit ca tot ceea ce face la Casa de flori să iasă bine.

A fost nevoie de trei ani de business ca să facă profit. Casa de flori a lucrat pentru evenimente private, pentru mediul corporate și a făcut de toate, inclusiv să construiască o pădure cu apă curgătoare într-o hală veche de pe vremea lui Ceaușescu.

Întotdeauna e loc de creștere.

Inițial, când afacerea încă era în fașă, multă lume o întreba pe Diana dacă nu îi este teamă de concurență, având în vedere că în România există numeroase ateliere florale cunoscute și inovatoare.

A stat puțin și s-a gândit și și-a dat singură răspunsul: NU, nu îi este frică. Nu i-a fost niciodată frică, fiindcă știe că, indiferent de piața de care vorbim, e loc pentru toată lumea. Fiecare atelier se diferențiază prin ceea ce creează.

Spre exemplu, design-ul floral pentru Ladies of Haute Culture, a povestit Diana, nu e atât de ușor de realizat.

Dacă nu ai anumite studii și o anumită pregătire în domeniu e greu să ajungi să creezi tot ceea ce își dorește un client. E important să aduci la viață până și cea mai nebunească idee.

Tot aranjamentul pentru Ladies of Haute Culture a fost gândit în maxim 24 de ore. Au gândit structura, după care a urmat pregătirea florilor, apoi s-au gândit la niște eprubete cu apă pentru fiecare fir în parte, care să facă florile să reziste până la trei zile.

IMG 4465 3

În cadrul evenimentului, Marta Ușurelu a spus un lucru despre Casa de flori pe care Diana îl consideră elementul care diferențiază brandul de restul atelierelor, și anume că sunt singurii care pot primi o poză de inspirație de la client, ceva cu totul inedit, atipic, iar ei să zică: Minunat! Hai să-l facem!

Antreprenoarea crede că multor ateliere le e teamă de astfel de provocări, de ideile noi care te scot din zona de confort, în timp ce ea și echipa ei abia așteaptă să le pună în practică.

Curajul și îndrăzneala ne caracterizează cel mai bine.

Pregătirea aduce performanță

La început, atunci când Diana a intrat pentru prima oară în lumea artei florale, resursele pe care le aveai ca să te pregătești și ca să te documentezi erau aproape zero. Nimeni nu preda arta florală.

Ulterior, a aflat de niște cursuri de floristică de la Cluj, susținute de profesori români, la care s-a înscris imediat. În cadrul acestor cursuri invitau și maeștri floriști care lucrau pe plan internațional și care veneau din Suedia, Franța, Anglia, Spania.

Preferatul ei dintre toți maeștrii a fost și este domnul Nicolae Agop, care are peste 40 de ani de experiență în domeniu și vine din Republica Moldova.

Are o creativitate deosebită și un mod aparte de a transmite mai departe informațiile.

Diana nu poate uita ce a zis maestrul Agop la primul curs: Eu vă învăț legile compoziției și ale floristicii pentru ca voi să le încălcați. Domnul Nicolae își încuraja cursanții să vină cu propria creativitate, să crească, să își depășească limitele și barierele. Creatoarea nu crede că sunt mulți astfel de profesori. El are ceva special, un soi de har.

Având deja o vechime pe această piață, Casa de flori își dorește să impună viziunea unui atelier floral care are o echipă încrezătoare în propriile forțe, care reușește să depășească ideile preconcepute și să se aventureze în necunoscut.

Viziunea noastră nu a fost pusă într-o cutie.

Există multe flori pe care Casa de flori le folosește și care se regăsesc și în design-urile altor ateliere. Diana e de părere că acești floriști pot avea aceeași idee în minte, însă diferența vine din felul în care antreprenoarea și echipa ei abordează acea idee.

Redescoperirea bucuriei inocente

Echipa Dianei Marinaș o cunoaște bine și știe că e o fire care se plictisește ușor. Nu e genul de persoană care să facă același lucru repetitiv. Ar înnebuni, după cum ea singură recunoaște.

Atunci când creez o instalație florală nouă, mă simt ca un copil într-un magazin de jucării. Reușesc să-mi păstrez această stare pentru că fac ceea ce-mi place cu adevărat.

Atunci când vrei să faci business în România, lucrurile nu se aștern pentru tine precum un câmp de flori de primăvară. Nici măcar atunci când ai pus bazele unui brand care poate crea de la 0 un astfel de câmp colorat.

Ca antreprenor, ai de făcut lucruri care nu-ți sunt neapărat pe plac. Ai de plătit taxe, de intervievat oameni, de construit o echipă care să fie închegată, de găsit oameni care au viziuni similare cu ale tale.

Nu e ușor să crești o afacere și nu e ușor să o faci să reziste, dar la finalul zilei, spune Diana, dacă atunci când pui capul pe pernă ești mulțumit de ce ai realizat, înseamnă că faci ceea ce trebuie.

9045de97 25a1 4177 ab6c fdb5efad1246

La fel ca majoritatea firmelor mici și mijlocii, Casa de flori a fost lovită de pandemie și de lockdown, mai ales atunci când evenimentele private s-au redus în proporție de 90%. Casa de flori a rezistat în acea perioadă cruntă, pentru că, numai cu 3 ani înainte, dezvoltaseră o direcție nouă de business, anume mentenanța de plante pentru birouri.

În momentul în care pandemia a lovit din plin afacerile, Diana avea contracte cu companii mari și foarte mari. O parte din ele au suspendat derularea contractelor, dar unele au menținut colaborarea chiar și pe perioada lockdown-ului, când angajații lucrau remote.

Asta ne-a ținut pe linia de plutire în acea perioadă.

În plus față de această activitate, în 2019 Casa de flori a început să gândească un proiect de peisagistică. Era pregătit în proporție de 80% atunci când a venit pandemia, dar în momentul în care toate evenimentele s-au anulat, au început să se dedice mai mult acestui proiect, iar apoi i-au dat drumul.

O lecție importantă pe care Diana a învățat-o după acea perioadă a fost să diversifice serviciile pe care le prestează. Înainte de pandemie, o pondere mare din cifra de afaceri era reprezentată de aranjamente florale pentru momentele importante din viață: nunți, botezuri, cununii, dar și alte evenimente private.

Dacă nu ar fi avut proiectul de peisagistică și mentenanța de plante pentru birouri, Casa de flori ar fi avut un viitor dificil sau poate chiar n-ar fi avut unul.

Nu e sănătos să ai o singură direcție pe care să te bazezi, fiindcă, dacă acea linie pică, tu ce faci?

În prezent, Diana dorește să pună bazele unei echipe dedicate evenimentelor private, printre care se vor număra și nunțile. Totuși, nu grăbește procesul de recrutare și pregătire a echipei, fiindcă Casa de flori vrea să facă lucrurile bine și la o calitate superioară.

Arta de a păstra entuziasmul viu

După 10 ani de activitate în domeniul floral, Diana Marinaș nu mai are flori preferate.

De fapt, ca orice specialist, vede valorile unei flori altfel decât majoritatea persoanelor. Spre exemplu, Diana consideră florile frumoase din punct de vedere al rezistenței lor, al structurii, al texturii și parfumului.

nd te te uiți în portofoliul nostru nu vezi un aranjament cu un singur tip de flori. Atunci când creezi, trebuie să ții cont de compoziție, de culori, de felul în care se armonizează una cu alta, de parfumul lor. Nu poți combina o floare cu parfum puternic cu o frezie, spre exemplu, care are un parfum delicat, fiindcă floarea cu note puternice o va eclipsa și nu vrem asta.

Casa de flori are planuri frumoase pentru viitor. În vara aceasta, ei se vor ocupa de decorul floral pentru Festivalul George Enescu și, mai mult decât atât, au în plan să automatizeze o bună parte din fluxul de lucru utilizând inteligența artificială. Pentru asta, Diana urmează niște cursuri despre cum poți folosi AI în afaceri.

Trebuie doar să fii deschis și să îți dorești să evoluezi. Pe lângă cei șase membri ai echipei, vom avea curând și un coleg virtual care ne va ajuta.

Total
0
Shares
40

Designerul român Kinga Varga: „Am crezut mereu în legea atracției și am vizualizat în gând tot ce am azi în realitate”

Kinga Varga este un business de familie și un nume recunoscut pentru creațiile din tricotaje, dar și pentru…

Lasă un răspuns

You May Also Like