Alina Rachieru-Ilie a fondat Pineberry în 2010, iar de atunci aduce culoare, prin cămăși, fuste și rochii tip cămașă, în garderoba oamenilor de afaceri și a celor care lucrează în corporație.
Cu o eleganță aparte, Alina a luat o gură din cafeaua cu lapte, mi-a zâmbit cu căldură și a început să-mi povestească despre familia Rachieru, familia soțului ei, din care fac parte niște textiliști cu istorie.

În comunism au lucrat în producția textilă, iar după Revoluție, în 1994, au pus bazele unei fabrici de producție de cămăși care erau exportate. Afacerea a crescut enorm, iar la apogeu aveau cam 200 de angajați.
Lucram în corporație, la CitiBank, când am intrat în concediul de creștere al copilului. Am avut ajutorul ambelor mame. Nu mă plictiseam, dar aveam mult timp liber.
Soțul ei a încurajat-o să intre, ca o joacă, în activitatea „din spate” a fabricii. A făcut primele cămăși pe care le-a purtat la birou, după ce a reintrat în activitate. Colegii au fost fascinați și au rugat-o să facă și pentru ei fiindcă nu exista magazin în care să găsească ceva similar.
Atunci, Alina a creat două colecții de cămăși: una de femei și una pentru bărbați. Ambele s-au vândut instant și acolo a crezut ea că și-a încheiat cariera de „designer”. „Am început să primesc telefoane de la prieteni ale colegilor de la CitiBank”, a continuat Alina.
Nu am avut niciun plan, cu atât mai puțin unul de afacere. Timp de un an am jonglat cu aceste două activități. Nu aveam experiență în design sau textile, așa că a trebuit să experimentez. A fost o binecuvântare să am la dispoziție tiparele, țesăturile și furnizorii afacerii Rachieru.
După un an, din recomandare în recomandare, Alina a reușit să își formeze o bază de peste 1000 de clienți. Atunci s-a văzut nevoită să ia o decizie. „Nu puteam să mențin afacerea cu cămăși la nivelul unui hobby.”
Fructul hibrid care inspiră încredere în branduri românești
„Andra Oprișan, care lucra în Londra la o mare companie de branding, m-a ajutat să aleg numele. A zis că se potrivește perfect stilului meu de afacere: baza este o afacere clasică, cu tradiție, iar eu am adăugat detaliile proaspete.” Pineberry este un fruct hibrid, o căpșună albă care are gust de ananas.
Sub acest brand, Alina a început să dea naștere unor piese atipice. Trecerea de la cariera în corporație la antreprenoriat a fost treptată, dar nu ușoară. Încă de la început a întâmpinat provocări, cum ar fi faptul că nu avea un dialog fluid cu doamnele de la departamentul de creație.

Nu stăpânea încă termenii cu care lucrau angajatele din fabrică, așa că notițele de comandă, cu toate că erau respectate, nu egalau viziunea Alinei.
A doua provocare a fost marketingul online. La început, fiindcă aveau multe comenzi, nu aveau nevoie de mai multă promovare. Ulterior, cu amploarea pe care a luat-o Facebook și Instagram, și-a dat seama că trebuie să învețe o nouă meserie.
Lucram cu o firmă care ne ajuta pe partea de comunicare, dar tot trebuia să am niște noțiuni, să știu ce să le cer.
Alina a început să meargă la cursuri de marketing. „Orice antreprenor ar trebui să studieze constant”, mi-a spus după ce a mai luat o gură din cafea.
Cea de-a treia provocare cu care a început să se confrunte este concurența, dar nu cea loială, cu restul brandurilor românești, ci aceea neloială, cu brandurile de fast fashion din Asia.
Produsele au o calitate îndoielnică, dar prețurile sunt extrem de atractive pentru public.
De curând, Alina a făcut un test care a descumpănit-o. Fiind o admiratoare a brandului Mango, s-a gândit să comande o piesă cu această etichetă de pe Trendyol. Comanda a ajuns cu bine, a desfăcut pachetul și a sesizat că produsul era departe de standardul cu care Mango și-a obișnuit clienții.
„Este important ca românii să susțină brandurile autohtone. Plătim taxe și oferim locuri de muncă altor român. Ultimii doi ani au fost o provocare pentru majoritatea antreprenorilor”, a subliniat, ferm, Alina.

Un brand românesc nu poate să păstreze prețurile reduse, pentru că taxele pe care le plătește statului sunt destul de mari. Cu toate acestea, spre deosebire de Shein sau Temu, un designer român oferă niște produse vestimentare care durează ani la rândul. Alina are cliente care i-au spus că au și acum primele cămăși pe care le-au achiziționat la începutul Pineberry.
A trebuit să închidem atelierul nostru de producție. Astăzi, Pineberry produce alături de alte două fabrici din România. În urma închiderii forțate, a trebuit să vindem utilajele unui neamț din Bangladesh.
Cămășile realizate de Alina sunt create din țesături naturale importate din Italia și Olanda. Deși sunt extrem de atenți la detalii, s-a produs o singură dată o eroare. O rolă de țesătură era putrezită și nu și-au dat seama de acest lucru decât atunci când au primit o semnalare de la o clientă.
Nu știi dacă țesătura este putrezită până nu o speli. După spălare, aceasta se destramă.
Și-au cerut scuze de la clienți, au retras cămășile făcute din acea rolă de țesătură și, bineînțeles, le-au oferit banii înapoi.
Necesitatea unei culturi a hainelor
Atunci când dorește să investească într-o piesă vestimentară, un client ar trebui să se uite, în primul rând, la etichetă, la compoziția produsului. Ar fi bine pentru sănătatea propriului corp să încerce să aleagă țesături naturale, care sunt blânde cu pielea.
O cultură a hainelor implică educația cumpărătorilor în direcția alegerii unor piese vestimentare care să reziste în timp, să fie realizate etic și să contribuie la susținerea economiei locale. Branduri precum Pineberry devin astfel exemple relevante, oferind produse realizate cu grijă, care integrează materiale de calitate superioară și o estetică atemporală.

O astfel de abordare redefinește modul în care ne raportăm la haine: nu ca simple articole de consum, ci ca investiții personale. În plus, cultura hainelor înseamnă și crearea unui stil personal bazat pe alegeri informate. Îndepărtarea de tendințele trecătoare și apropierea de piesele versatile, bine croite, ajută nu doar la economisirea resurselor, ci și la crearea unei garderobe care reflectă personalitatea și valorile fiecăruia.
Mi se pare o normalitate să vorbesc despre provocările prin care trec, ca antreprenor. Sunt persoane, bineînțeles, care aleg să oferă o imagine idilică urmăritorilor, dar eu cred că un client este îndreptățit să știe că în spatele unui brand sunt oameni autentici care se confruntă atât cu lucruri bune, cât și cu lucruri rele.
Dintre toate colecțiile pe care le-a produs, cămășile tradiționale sunt cel mai aproape de sufletul Alinei. Pentru ele s-a documentat multă vreme, a studiat simbolurile și chiar a povestit cu o doamnă expertă în folclor.
Pentru 2025 are în plan promovarea showroom-ului din zona Brâncoveanu, deschis de curând. Își dorește ca acesta să devină acel spațiu primitor, unde clienții Pineberry să probeze cămăși, să bea cafea bună și să stea la povești.

Mai mult decât atât, are în plan să dezvolte portofoliul de produse. În special să creeze mai multe modele pentru rochiile de tip cămașă.
Cred că Pineberry s-a diferențiat încă de la început pe piața românească. Am introdus conceptul de magazin la tine acasă sau la birou. Clienții nu erau obligați să cumpere produsele înainte de livrare. Vărul meu era livrator. Se ducea cu cămășile comandate la adresă, oamenii probau și achitau ceea ce li se potrivea cu adevărat.
De la primele cămăși create pentru colegii săi de birou până la planurile mărețe pentru noul an, Pineberry a devenit un exemplu de succes. Asătzi, Pineberry este mai mult decât rezultatul unui parcurs, ci un manifest pentru sustenabilitate, autenticitate și respect față de valorile locale.
crowncellars.org idikotapekalongan.org