Cum a reușit Ana Consulea, o tânără antreprenoare crescută într-un mediu în care s-a încurajat redescoperirea gastronomiei românești, să aducă și cofetăria românească în prim-plan cu gusturile copilăriei și rețete istorice, pe care le pregătește la Zelateria.
Ana Consulea a moștenit spiritul antreprenorial din familie, de la părințiiei, care, de-a lungul timpului, au deținut mai multe restaurante în București. La vârsta de 16 ani, deja făcea aranjamentele florale pentru restaurantele familiei, iar doi ani mai târziu, când a atins majoratul, și-a deschis propria firmă care se ocupa cu decorațiunile florale pentru evenimente. În paralel cu facultatea, Ana Consulea a lucrat și în restaurantele părinților, unde a făcut de toate: de la contabilitate și gestiune la spălatul vaselor și servit la masă. Chiar dacă partea de producție nu a atras-o deloc la început, încet-încet, inspirată de pasiunea și implicarea părinților, cu care lucra cot la cot în restaurant, Ana a devenit tot mai interesată de cofetărie. Așa a luat decizia să descopere tainele cofetăriei în Franța, la Școala de Cofetari din Montbeliard, sub îndrumarea lui Eric Vergne, un pastry chef și ciocolatier cunoscut.
„A fost ca o școală de corecție, pentru că eu eram obișnuită cu un stil mai liber, nu aveam neapărat rigoarea muncii. Asta a făcut pentru mine școala din Franța, m-a educat foarte mult, lăsând la o parte toată partea de rețete, mi-a dat mândria muncii. Odată ce m-am întors de acolo, am căpătat o încredere mult mai mare și o bucurie a muncii pe care o făceam. Practic, am învățat să muncesc și să mă bucur de acest lucru”
Ana Consulea, fondatoarea Zexe Braserie
După un an de cursuri intense, Ana a revenit în țară în 2012, hotărâtă să schimbe gusturi, mentalități și să demonstreze că și românii au o cofetărie plină de personalitate. Pentru aceasta, a investit timp și energie într-un efort uriaș de cercetare a istoriei cofetăriei românești, proces din care a descoperit bogăția cofetăriei din perioada interbelică, una care a suferit un gol imens, de aproape cinci decenii, în timpul comunismului, pe care Ana Consulea și-a dorit să îl umple.
La scurt timp după ce a pus bazele unui mic laborator în care făcea cercetare și vindea prăjituri restaurantelor familiei, Ana și-a dorit să își deschidă propria cofetărie, astfel încât prăjiturile ei să bucure cât mai multă lume. După o perioadă de aproape șapte luni în care a căutat un spațiu potrivit, antreprenoarea a ajuns în Aviatorilor 65, locul în care deserturile ce ies din mâinile Anei pot fi degustate și astăzi.
Antreprenoarea își amintește bine de primii pași pe care i-a făcut proaspătul business și de volumul uriaș de muncă de atunci, când era nevoită să lucreze și în producție și avea vreo 4-5 roluri pe care le îndeplinea simultan, încă de la 5:00 dimineața, un ritm ce nu poate fi susținut de nimeni pe termen mediu sau lung.
„Oamenii văd din exterior și tratează totul cu atâta ușurință, bagatelizează munca. Mă deranja foarte tare când vedeam că tratează lucrurile cu atâta superficialitate. Noi ne dădeam sufletul aici și ei ziceau că de fapt nu facem nimic, că am bani de la părinți. Din afară, copiii care preiau afacerile părinților sau continuă o afacere pornită de părinți nu sunt văzuți bine. Nu li se acordă credit. Eram la început de drum și am citit comentarii foarte răutăcioase. Trăim într-o societate în care oamenii nu încurajează această succesiune și preluare a muncii. De ce trebuie să plecăm din businessurile părinților? Continuitatea este foarte blamată și o grămadă de copii refuză să se implice tocmai pentru că societatea îi vede ca și cum nu este locul lor acolo. Din contră, fix acolo este locul lor”
Ana Consulea, fondatoarea Zexe Braserie.
Cum antreprenoarea a trăit într-un mediu în care se încuraja descoperirea și redescoperirea gastronomiei românești, Ana Consulea și-a dorit să aducă cofetăria românească din nou în prim plan. Pentru aceasta, a „revizitat” o serie de prăjituiri românești vechi, care nu se mai găseau în galantarele cofetăriilor, printre care Regina Maria, Carmen Sylva, Tache Ionescu sau George Enescu, pe care le-a adus la zi printr-o reinterpretare cu ingrediente moderne.

Încurajată de succesul acestei colecții istorice, Ana și-a reluat cercetările, căutând rețetare românești vechi, unde a descoperit că în România se făceau prăjituri de influență franceză, italiană sau rusească, o tradiție care s-a pierdut în perioada comunismului. Așa a luat naștere colecția de „Prăjituri cosmopolite”, care a fost urmată de gama „Amintiri din copilărie”: prăjituri cu vișine, chec marmorat, cozonac, pișcoturi, piersicuțe, pe care nostalgicii și nu numai le pot degusta la Zelateria. În ultimii doi ani, cofetăria antreprenoarei acordă atenție și „Prăjiturilor din epoca de aur”, unele extrem de îndrăgite în rândul românilor: amandine, savarine sau Carpați.
Un loc important pe agenda strategică a antreprenoarei îl ocupă un amplu proces de rebranding, la finalul căruia, luna aceasta, Zexe Braserie devine Zelateria. „Ne-am dat seama că sunt o serie de diferențe cam mari între noi și brandul de origine. Noi suntem mai tineri, mai agili și ne-am dorit foarte mult să se vadă acest lucru. Zelateria este ceva care ne reprezintă mai mult pe noi pentru că, așa cum îi spune numele, a pornit de la «zel». Am vrut neapărat să fie ceva cu litera «Z» pentru că face parte din ADN-ul nostru, din natura noastră”, spune Ana Consulea, fondatoarea Zelateria.