Search Day Night
Search

Marian Pălie: RDW este o bună platformă mai ales pentru tinerii creativi la început de drum

Marian Palie e1715333691406

Înainte de startul unei noi ediții Romanian Design Week, Haute Culture a stat de vorbă cu Marian Pălie, curator fashio RDW 24. Este licențiat în filosofie și teologie cu o lucrare despre ”Post-anticipațiile modernității”, masterand în strategii de modă și costum (2013) și doctorand (în curs) la Universitatea Națională de Arte din București. Activând în zona interdisciplinară, Marian Pălie conectează mai multe arii de interes precum fotografia, colajul nonfigurativ, meta-stylingul aplicat și teoretizat, instalațiile video, curatoriatul, designul bibliofil. 

Ce înseamnă RDW pentru Marian Pălie și ce crezi că înseamnă pentru cei care intră în universul imaginat de RDW?

RDW este o bună platformă mai ales pentru tinerii creativi la început de drum. Este o oportunitate de a radiografia pulsul designului din toate perspectivele sale. Pentru mine a fost un prilej de a constata încă o dată că designul vestimentar românesc este la fel de efervescent ca multe alte domenii de activitate. 

Cum au ajuns să te implici în RDW și cum ți se pare că a evoluat evenimentul în acești ani?

Orice implicare într-un astfel de proiect vine în urma unei invitații primite de la organizatori. Până în acest an, nu am fost implicat activ în niciuna din edițiile RDW. În schimb, am fost prezent ca simplu spectator aproape la toate edițiile. Pot sa spun că nivelul participanților a crescut de la un an la altul și acesta este un lucru îmbucurător.

Care sunt proiectele care te-au inspirat cel mai mult?

Nu cred că este etic să menționez un proiect sau altul. În schimb, mă inspiră și alte proiecte, de pe piața liberă, care nu vor aplica niciodată la un open call, fie și pentru secțiunea de design vestimentar.

Ai afirmat că „designul vestimentar nu este doar o formă de cultură”. Cum îl definești tu și cum crezi că influențează el lumea în care trăim?

Designul vestimentar nu este doar o formă de cultură și nu își asumă arogant ca principal statut această valoare. Sunt domenii precum arta sau spațiile universitare care au declarată intrinsec această misiune. Designul vestimentar este dintâi funcțional și necesar și mai apoi cultural. Dar tocmai de aici i se și trage forța absorbantă a întregului eșichier social. Nu toată lumea are nevoie de artă, dar toată lumea are nevoie să se îmbrace.

Cum cântăriți valoarea unui proiect propus pentru RDW?

Organizatorii au identificat niște criterii după care este evaluat un proiect. Deci cumva lucrurile sunt foarte obiective. Însă, consider că un proces de curatoriat trebuie să aibă și un caracter ”subiectiv”. Asta arată că ai curajul și libertatea de a asuma o viziune, care poate să placă sau nu. Dar asta înseamnă pentru mine un act curatorial împlinit.

Cum crezi că pot să fie sprijiniți designerii români în eforturile lor de a se afirma pe piața globală?

Prin politici publice de stat. După mai bine de 30 de ani, instituțiile abilitate nu au creat o infrastructură care să aibă ca obiectiv sprijinirea designului creativ vestimentar. Fabricile din România încă se mulțumesc cu producția în stil lohn, iar designerii români se mulțumesc printr-o autarhie autoreferențială. Mă rog, discuția este lungă și cu multe nunațe. Cert este că lucrurile sunt departe de a fi în formula corectă.

Cum crezi că România ar putea deveni un hub al creativității și inovației în domeniul modei?

Prin politici publice de stat. Cum spuneam și mai sus. Sau, și mai clar, printr-un proiect mai clar și mai coerent.  Nimeni nu este interesat să te descopere, nici pe tine ca țară, nici pe tine ca designer, dacă nu exită o politică strategică în acest sens.

Care este rolul AI în lumea designului și cum vezi viitorul tehnologiei în această lume?

Încă este prea devreme să stabilim rolul acestei mari descoperiri. Cert este că importanța AI o să crească exponențial. Ea ne-a arătat că până și creativitatea poate fi augmentată și potențată. Din punctul meu de vedere, AI poate ajuta enorm designul vestimentar.

Care este definiția ta pentru lux?

Luxul nu e o chestiune de prost gust. Dar nici o chestiune de bun gust. Luxul este o formă de sărăcie refulată, de supremație. Însă, să fim înțeleși, nu e caracteristică a omului alb, european.

Romanian Design Week 2024

Romanian Design Week este festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute, prezentat de UniCredit Bank și finanțat de Ministerul Culturii. Anul acesta va avea loc între 24 mai și 2 iunie la București, în clădirea fostului restaurant CINA, lângă Ateneul Român.

Ediția din acest an invită publicul să exploreze orașul și să descopere potențialul acestuia, investigând în același timp metodele prin care creativitatea și inovația pot modela spațiile urbane ale viitorului, sub tema „Unlock the city”.

RDW Exhibition, unul dintre formatele festivalului, propune peste 200 de proiecte din 6 categorii diferite: arhitectură, design interior, design vestimentar, design grafic, design de produs și ilustrație. Acestea au fost alese de un board format din șase echipe de curatori locali și internaționali.

Biletele pot fi achiziționate de aici. Elevii, studenții și pensionarii au acces gratuit, iar deținătorii de card UniCredit de la Mastercard beneficiază de un discount de 50% la achiziția biletelor.

Mai multe detalii pe website, Facebook și Instagram.

Stefan von Korch Landscape 4

Ştefan von Korch şi pianistul Alexandru Burcă vor concerta, în premieră, în Opereta Lounge

Cel mai nou spaţiu cultural şi de socializare din București, Opereta Lounge, va găzdui o întâlnire specială cu…

Lasă un răspuns

You May Also Like

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
situs toto data pengeluaran hk bento4d rtp slot gacor bento4d bento4d rtp slot gacor rtp slot gacor