Raluca Olaru este restaurator la bază, dar, din pură pasiune, a început să studieze fitoterapia. Astfel, alături de soțul ei, Gabriel, din 2019, creează produse naturale de îngrijire ale pielii sub umbrela Hodaia, un brand românesc atipic, înclinat către tradiții.
Raluca a moștenit dragostea pentru plante de la bunica din partea mamei. Ea obișnuia să cultive plante medicinale și legume. Făcea troc cu vecinii. În schimbul unor sticle de lapte sau bucăți de brânză, ea le oferea tincturi, alifii și săpunuri făcute cu propriile mâini.
De la ea a învățat Raluca să identifice plantele, să le usuce, să facă primele „creme”. „M-ar fi învățat ea mai multe, dar eram destul de mică”, a spus zâmbind.
Pentru ea, satul românesc este singurul loc unde poate trăi. După ce a studiat o perioadă în Germania și după ce a petrecut destul de mult timp cu un grup de geografi care i-au potențat dragostea pentru plante, s-a întors în mica localitate de lângă Târgu Mureș. Acolo unde s-a născut, de altfel, și brandul Hodaia, în 2019.
Nu aș putea să desfășor activitățile noastre dintr-un oraș. Soțul meu cultivă plantele în satul de lângă Târgu Mureș, iar eu le produc în Valea Zălanului, din județul Covasna. Totul este interconectat.
Pe lângă liniștea și conectarea cu natura pe care i-o oferă viața la țară, bineînțeles, apar și mici provocări. De exemplu, a nins în dimineața zilei în care am stabilit interviul, așa că Raluca și Gabriel s-au trezit fără curent. Din cauză că nu aveau curent, nu puteau să facă focul la centrala pe lemne, pentru că ar fi fost periculos.
Tot în primele ore ale zilei, curierul care trebuia să ridice comenzile pentru clienți, a sunat-o pe Raluca și i-a explicat că nu poate ajunge în cursul zilei dată fiind vremea, la care se adăuga distanța mare față de oraș.
În ciuda acestor mici inconveniente, Raluca, dacă trebuie să petreacă trei zile într-o zonă urbană, ajunge să fie cuprinsă de stres și anxietate. Da, îi place să socializeze, dar este nerăbdătoare să se întoarcă în „marginea” ei de sat.

Astăzi, Hodaia se împarte în două gospodării: cea de la Valea Zălanului, din Covasna, unde Raluca petrece mai mult timp, unde ține atelierele educaționale și realizează produsele de îngrijire în micul ei laborator și gospodăria de lângă Târgu Mureș, unde Gabriel se ocupă exclusiv de cultivarea plantelor medicinale. Acolo se regăsesc zeci de plante și soiuri ale unei plante. Au o cultură bogată de salvie, cimbru, gălbenele, Coada șoricelului, albăstrele și nu numai.
Pe lângă toate plantele care se regăsesc în grădina lor, în cazul anumitor produse, Raluca apelează la resurse sălbatice, direct din natură. Uneori merge pe dealuri și prin munți ca să găsească ingredientele necesare.
Trăim în solitudine, dar nu în singurătate. Datorită centrului educațional suntem vizitați des de turiști și de voluntari.
Un brand care te apropie de rădăcini
Raluca crede cu tărie că până și tradițiile se adaptează. Este important să ții cont de schimbări atât în medicină, cât și în fitoterapie.
De multe ori, ea se uită la „vecinii” de pe alte continente ca să vadă cum se folosește o anumită plantă, iar acest lucru nu înseamnă că a „furat” din cultura și tradiția lor, ci doar s-a inspirat.
Nu trebuie să eliminăm partea modernă, important este să nu uităm de unde a pornit totul. Dacă ar fi să facă o analogie între păstrarea tradițiilor în fitoterapie și restaurare, subliniază că ar reconsolida o clădire istorică decât să construiască una nouă din materiale total nesustenabile.
În momentul de față, tot ce s-a „construit” în medicină și fitoterapie a fost gândit să dureze. Medicina tradițională a avut și erori, din acest motiv este bine să ne înclinăm și către tehnologie.
Totuși, Raluca are două locuri în care se simte „ca acasă”, anume locul în care creează rețete și locul în care le produce. Ambele spații se află în gospodăria din Valea Zălanului, pe care a transformat-o într-un centru educațional. Ea locuiește în casă, iar vechea șură a devenit un amestec între un muzeu al plantelor și un atelier, unde organizează activități practice, precum cele în care învață oamenii să creeze propriile produse cu ajutorul plantelor.
De un an a început să pună bazele și unei grădini botanice cu plante medicinale, unde ține ateliere cu copii, în special atunci când se desfășoară Școala Altfel și Săptămâna Verde. Mai mult decât atât, organizează activități și cu turiștii care se cazează în casele de vacanță ale Regelui Charles, localizate în cealaltă parte a satului.
Organizez ateliere pentru care mă și deplasez. De exemplu, în data de șapte decembrie, am o activitate de creat parfumuri la Brașov, chiar lângă Biserica Neagră.
Totul a pornit de la produsele de îngrijire pentru bărbați
Primele produse care au apărut cu eticheta Hodaia au fost produsele pentru sportivi și pentru bărbați. Se folosea de puterea plantelor ca să vindece afecțiuni ale pielii și pentru a potența sănătatea.

Brandul Ralucăi se diferențiază pe piața românească pentru că nu face produse de înfrumusețare, cu toate că unele au această tendință. De asemenea, nu folosește ingrediente exotice, iar singurul lucru pe care-l importă sunt recipientele.
Ingredientele pe care le folosim sunt crescute de la sămânță. Toate sunt naturale, nu au doar origine naturală. După luni de zile în care le îngrijim, le presăm la rece, după care distilăm plantele și facem uleiurile esențiale, apele florale, tincturile și pulberile.
România are toate resursele necesare pentru a face produse de îngrijire. Există cazuri în care Raluca alege să colaboreze cu mici furnizori. Spre exemplu, fiindcă la noi în țară există lanuri întregi de lavandă, a hotărât să nu cultive, ci să cumpere uleiurile și tincturile de lavandă de la alți producători locali.
Magia îmbinării plantelor
Ca să îți dai seama dacă o plantă se potrivește sau nu într-un produs, trebuie să o studiezi chiar și ani întregi. Astăzi, având o vastă experiență în spate, Raluca nu mai consideră necesar să experimenteze și să testeze. A ajuns să cunoască și să înțeleagă ingredientele cu care lucrează și cu care are în plan să lucreze.

Îi place să scrie rețetele produselor în grădină, iar după ce are produsul pe hârtie, se duce în laborator și, la fel ca un mic vrăjitor, îl face de la zero.
Fiecare produs cosmetic are o denumire atipică și chiar amuzantă care face referire la ingredientele din care este produs și chiar la forma pe care i-am dat-o. Totuși, din cauza faptului că unii clienți erau confuzi, m-am văzut nevoită să adaptez etichetele. Spre exemplu, șamponul solid nu se mai numește doar „Bolovan cu urzică”, fiindcă unele persoane chiar așteptau să primească o piatră. Săpunul „Izlaz” a primit acest nume pentru că este făcut din ingrediente de câmpie, iar săpunul „Codru” este făcut din plante medicinale montane.
Noul an este aproape și, la fel ca alți antreprenori, Raluca Olaru are mai multe planuri. Având în vedere că tocmai ce a demarat cursul online „Bazele fitoterapiei”, își dorește să inițieze și un curs intensiv, care să se desfășoare atât online, în format video, cât și live, în Hodaia din Valea Zălanului.
Mai mult, fiindcă a participat în niște retreat-uri care i-au plăcut enorm, își dorește să organizeze și ea astfel de activități în „vatra satului”.
Povestea Ralucăi Olaru și a brandului Hodaia reprezintă o combinație armonioasă între tradiție și inovație, între dragostea pentru natură și spiritul antreprenorial. Inspirată de satul românesc, Raluca a reușit să transforme o pasiune moștenită în copilărie într-un proiect autentic, care promovează valorile locale și sustenabilitatea.
Raluca continuă să-și extindă afacerea, păstrând, în același timp, esența brandului, anume întoarcere la simplitate, la autenticitate și la legătura profundă cu natura.
Hodaia este mai mult decât un brand, este un exemplu de cum tradiția și modernitatea pot coexista și oferi produse calitative, realizate chiar în țara noastră.
crowncellars.org idikotapekalongan.org