Search Day Night
Search

Designerul Muna Radu și romantismul rochiilor contemporane

cover muna radu haute culture
Total
0
Shares

Monica sau Muna Radu este designerul român care a ales să creeze rochii pentru femeile romantice și boeme. A pornit de la o pasiune și a dezvoltat o afacere care a crescut chiar și în pandemie, poate cea mai bulversantă perioadă pentru un brand autentic românesc.

Acum vreo douăzeci de ani, pasionată de lumea designului vestimentar și autodidactă în domeniu, Monica privea fascinant cu câtă îndemânare mânuiau croitoresele din atelierul ei foarfecă mare și grea și cu câtă iscusință și lejeritate măsurau și tăiau materialele. Muna credea că nu va ajunge niciodată să se descurce la fel de bine.

Nu poate uita privirile lor, atunci când a pus prima dată mâna pe foarfecă. Zâmbeau tolerant, își amintește ea. Priveau cu un ușor scepticism, dar și cu emoție, o tânără care voia să se arunce, fără experiență, într-o meserie pe care ele o știau mult mai bine.

Muna In the mood for Love 5261

Astfel, în 2003, pe când brandul ei de modă nu era nici măcar schițat, Muna Radu a creat un concept store din dorința de a vinde piese realizate de designeri români. Ulterior, a pus bazele unui mic atelier în cadrul căruia a conceput primele prototipuri de haine, iar pe altele nu le simțea la nivel emoțional. Totuși, dintre toate aceste modele există unul de care își amintește în detaliu: o rochie spectaculoasă, foarte dificil de realizat.

Asociatul ei de atunci s-a dus cu o poză la Monica și a rugat-o să creeze modelul pentru soția lui. Deși nu suporta ideea să imite piese vestimentare după fotografii, au fost câteva momente în care a făcut excepții. I-a plăcut referința, așa că a luat poza, a dus-o în atelier și le-a arătat-o fetelor din croitorie. Acceptase provocarea, dar colegele o priveau perplexe și încercau să-i explice că e un model atât de complicat încât nu se poate realiza.

Pentru mine nu există nu se poate. Și nu neapărat pentru că am atât de multă încredere în mine, ci pentru că am încredere în cel de lângă mine.

Nașterea Munei, femeia romantică

Nu a dorit să studieze designul vestimentar și, cu toate că uneori regretă că nu are studii de specialitate în domeniu, Monica crede că a învățat mult mai mult din experiența proprie. De altfel, i-a fost greu să accepte autoritatea unui profesor, așa că a preferat să fie autodidactă, indiferent de domeniul în care a profesat.

În 2016, Atelierul Muna s-a născut dintr-o sămânță care era de multă vreme în interiorul ei. Totul a început ca o poveste de autodescoperire și de asumare, dar au trebuit să treacă niște ani pentru ca Monica să accepte faptul că acesta e drumul ei.

Uitându-mă în urmă, au tot existat semne pe parcursul vieții mele. Multe au început să apară încă din copilărie. Diferența între mine și altă fată care și-a dorit să creeze, dar care a renunțat la acest vis este că pe mine Universul m-a adus în acest punct de fiecare dată, orice aș fi încercat să fac în alt domeniu.

Sunt multe etape de parcurs atunci când începi o afacere în domeniul creației vestimentare. Totuși, fiecare brand, indiferent dacă e de haine sau nu, are aceeași bază: cererea trebuie să întâlnească oferta și să rezulte profitul.

image00039

Monica e de părere că în acest punct se împotmolesc absolvenții de la design vestimentar. Nu înțeleg faptul că arta trebuie să aducă profit, iar aici experiența a fost cea care a ajutat-o, nu teoria pe care ar fi studiat-o la facultate.

Aici este de fapt adevărata provocare, unde faci compromisul?

După ce are baza, conceptul, fiecare business își alege un mod de funcționare. Poți opta pentru angajați sau colaboratori, poți alege subcontractanți și să stabilești care sunt furnizorii cu care dorești să lucrezi. Sunt branduri de haine care cumpără țesăturile, altele care le creează. Tu decizi direcția afacerii tale.

Muna mărturisește că ea a încercat toate variantele și direcțiile și a stabilit un model hibrid. Astăzi, toți colaboratorii ei sunt precum o familie extinsă.

Important e să stabilești nișa cu care te identifici și să te concentrezi să devii cel mai bun. Așa sigur vei avea succes.

Pentru Monica, piesa vestimentară centrală este rochia.

Eram o femeie îndrăgostită, care urma să se căsătorească și al cărei orizont se lărgise.

Astfel, inspirată de propriile trăiri, Monica Radu nu a creat doar rochii, ci și un personaj, un alter ego: pe Muna, o femeie romantică, boemă, cu care multe cliente aveau să rezoneze.

Punctul de întâlnire între artist și antreprenor

Cu toate că afacerea a pornit de la un vis, nu poate să fie condusă și dezvoltată de o artistă, ci de o femeie de afaceri. În interiorul Monicăi trăiesc două femei: designerul, artista, care se inspiră natură, din muzica pe care o ascultă, din filmele pe care le vede, din călătorii și din întâlnirile cu oameni deosebiți și antreprenoarea, care trebuie să se organizeze, să dezvolte un plan de afaceri, altul de promovare, să gândească strategii și nu numai.

Muna 8127

Ca să se descurce cu toate, Muna și-a găsit echilibrul într-un „haos organizat”. Dacă cineva vine și încearcă să-i facă ordine în sarcini, nu mai găsește nimic. Totuși, fiindcă perfecțiunea nu e specifică umanului, designerul e mereu într-o criză de timp și de multe ori ajunge să accepte comenzi pe care nu le dorește, din simplul fapt că-i e foarte greu să spună „nu”.

Lucrează mult cu ea ca să se dezvețe de aceste „neajunsuri”. Pe de altă parte, iubește faptul că viața de designer și antreprenor nu e monotonă. E un om care nu poate sta pe loc, care gândește și concepe constant.

Când vine o clientă și își împărtășește dorințele vestimentare, Monica poate da senzația că nu ascultă, că se află cu mintea-n altă parte. Însă, în acel moment ea deja concepe mental modelul rochiei și negociază cu sine ce nuanță de roșu i s-ar potrivi mai bine doamnei din fața ei.

Monica crede în intuiție și stare. Se joacă și testează, acesta fiind modul în care au luat naștere multe rochii din portofoliul Atelierului Muna. Caută tipare care să funcționeze, care să se alinieze cu ceea ce simte și cu viziunea pe care o are, și le îmbunătățește.

Iar la finalul unei zile agitat în care a fost designer, antreprenor sau amândouă, activează legea compensării:

Am nevoie de grădină și de aer curat ca să compensez agitația și haosul antreprenorial.

Din 2016, de când Monica a fondat Atelierul Muna, afacerea a fost pe o pantă ascendentă. În pandemie, perioada în care multe afaceri românești au falimentat, iar altele au mers atât de greu încât antreprenorii încercau cu disperare să găsească soluții, atelierul a crescut surprinzător de frumos.

2021 a fost anul în care Muna a făcut un pas important: un showroom pe Calea Victoriei. A fost gândit ca o oază de răsfăț atât pentru Monica, cât și pentru clientele și colaboratorii ei.

Poziționat la etajul unei clădiri interbelice cu tavan înalt, geamuri mari și aer boem, este un loc în care se simte ca acasă și care ascunde povești știute doar de femeile Muna.

Noi direcții pentru noi povești

Atunci când se află în atelier și creează, Monica are senzația că dă, literalmente, viață unui material. Pune mult suflet și se gândește că acea piesă va ajunge la o femeie care o va iubi și va marca amintiri frumoase alături de acea rochie.

Rochiile pe care le creez sunt martorele trăirilor mele. Atunci când le port, le imprim ADN-ul meu. Sunt trecutul și viitorul meu.

În prezent, Monica Radu se află într-un moment de răscruce: vrea să-și îmbunătățească metoda de lucru, pentru a acorda mai mult timp artistei din ea, nu doar antreprenoarei.

image00055

În plus, își dorește să pună bazele unei linii de accesorii pentru femei și unei linii de haine pentru copii, care să se numească Muna Petite.

Cea mai mare dorință a ei este ca Atelierul Muna să fie în continuare un business mic, dar căruia să-i crească valoarea, în timp.

Total
0
Shares
Vlad Cristache Manager Teatrul EXCELSIOR foto Vlad Catana

Teatrul EXCELSIOR organizează prima ediție a X-FEST

Teatrul EXCELSIOR organizează prima ediție a X-FEST, Festivalul Internațional de Teatru Tânăr EXCELSIOR. Timp de 9 zile, în…

Lasă un răspuns

You May Also Like