Avea o carieră de succes în radio, pe marketing și vânzări, atunci când, în 2019, în concediul de creștere al copilului, Claudia a pus bazele grupului de Facebook „Nu mai port”. De la început, misiunea a fost aceea de a reduce risipa.
Claudia a devenit mamă la 40 de ani, iar la 42 era „o casnică în vacanță” care făcea multe cumpărături online și se recompensa cu câte două prăjituri pe zi. Astăzi, când privește în urmă, nu se recunoaște în acea imagine.
Încă de când lucra la birou era o persoană atentă la resurse. Colecta borcane și își apostrofa colegii care foloseau excesiv imprimanta.
Grupul „Nu mai port” a început de la o pereche de sandale și de la grija pe care o aveam față de mediu și resurse.
Sandalele despre care este vorba au fost cele pe care le-a purtat la botezul copilului, pe care dăduse o mică avere și care erau atât de incomode încât nu le putea ține în picioare mai mult de trei ore. Inițial s-a gândit să meargă cu ele la un târg, dar, între timp, i-a venit o idee: să pună bazele unui site de anunțuri care să se numească „Nu mai port”.

Și acum își amintește discuția pe care a avut-o cu soțul ei. Erau pe o bancă, în curte. „Un site trebuie promovat, întreținut… Este complicat”, i-a spus el atunci. Totuși, Claudia nu s-a lăsat descurajată.
Frunzăream Facebook-ul când am văzut butonul „creează un grup”. Fără să mă gândesc, am apăsat. Am invitat prieteni, colegi de la radio, iar ei, la rândul lor, au venit cu prietenii lor.
Pe atunci oamenii nu prea vindeau haine online. În acești cinci ani, „Nu mai port”, prin amploarea pe care a luat-o, a avut puterea să schimbe mentalități. Claudia este convinsă că toți aveam, într-un fel sau altul, o grijă față de resurse, inclusiv față de cele personale.
„Nu mai port” este atât de frumos fiindcă, la bază, are un grup de oameni apropiați, care înțeleg mișcarea.
Industria textilă este cea care poluează cel mai mult, iar în 2019 am înființat „Nu mai port” cu o misiune, dar și cu o fustă de blugi pe care nu o mai purtam.
Treptat, oamenii au început să facă postări în care vindeau piese vestimentare de valoare, la preț de grup, adică la o sumă mică, care să atragă.
Cultura de a cumpăra responsabil
În cei cinci ani de viață, „Nu mai port” nu a fost numai despre vânzare-cumpărare, ci și despre educație. Membrele au învățat cât de important este să cumperi sustenabil, adică să te gândești la viitorul pe care-l poate avea o piesă vestimentară.
Spre exemplu, dacă alegi să cumperi o haină cu 30 de lei și să o porți o singură dată, nu faci „o afacere”, ci ieși în pierdere, pentru că va trebui să cheltuiești alți bani pe una nouă.
Mai bine cumperi un tricou mult mai scump, pe care știi singur că îl vei purta minim cinci ani. Există și o energie a obiectelor. Te bucuri cu adevărat de ele atunci când le porți.
Hainele din poliester care se regăsesc pe rafturile a numeroase magazine nu sunt sustenabile. Se deteriorează repede și, mai mult, nu sunt prietenoase nici cu pielea.
La fel ca în cazul unei mașini, în haine este bine să investești. Atunci când nu mai porți o piesă, poți alege să o vinzi ori chiar să o oferi moștenire.
Față de cum erau privite acum câțiva ani, magazinele second-hand (SH) au devenit populare. Totuși, trebuie să fim atente de unde și ce alegem să cumpărăm. Există magazine care își asumă denumirea de SH, dar ei importă haine chinezești care sunt toxice din toate punctele de vedere.
Grupul „Nu mai port” duce conceptul de SH la un nivel superior, fiindcă îți oferă șansa să vezi persoana care vinde și chiar să interacționezi cu ea.
Magazinele online precum Shein și Temu au cunoscut o expansiune spectaculoasă în ultimii ani, redefinind conceptul de fast fashion și comerț online. Cu prețuri extrem de mici și o ofertă copleșitoare de produse, aceste platforme atrag milioane de consumatori din întreaga lume.
Succesul lor este alimentat de strategiile agresive de marketing, optimizarea algoritmică și capacitatea de a produce rapid modele care reflectă cele mai noi tendințe. În plus, accesibilitatea și personalizarea experienței de cumpărături le fac atractive pentru generațiile mai tinere.

Produsele lor, fabricate rapid și ieftin, sunt adesea de calitate scăzută, încurajând un model de consum care promovează risipa și poluarea. Fibrele sintetice utilizate în hainele lor generează microplastice care ajung în ecosisteme, iar cantitatea de deșeuri textile crește exponențial. Aceste practici dăunează nu doar mediului și comunităților locale afectate de poluarea industrială, ci și sănătății fizice, dar și financiare a fiecărui cumpărător.
Nu avem nevoie de atât de multe haine. Este o iluzie faptul că nu avem cu ce să ne îmbrăcăm. Decât să ai cinci lucruri ieftine, care să aibă o calitate îndoielnică, mai degrabă ai unul bun și durabil. Nu trebuie să cumpărăm haine din China. Dacă Nicole Kidman poate să poarte de două ori o rochie, cu siguranță putem și noi să facem asta.
Claudia vine și cu puterea exemplului. Toată vara a purtat numai cinci piese, fiindcă i-au plăcut foarte mult. La fel, fiicei sale, când avea trei ani, i-a cumpărat o rochie Ralph Lauren. A fost mai scumpă, dar copilului i-a plăcut atât de mult și s-a simțit atât de bine în ea încât a purtat-o în fiecare zi, o vară întreagă.
Mulți părinți tind să cumpere mult în primii ani de viață, ceea ce nu este o soluție, având în vedere că atunci copiii cresc de la lună la lună.
Nu avem de ce să cumpărăm haine ieftine, mai ales dacă ne pasă de banii noștri.
Cupidoniada, campania „Nu mai port” care a format familii
În pandemie, activitatea de vânzare-cumpărare de pe grup s-a domolit. Oamenii aveau alte preocupări. Claudia s-a trezit închisă în casă cu soțul, fetița, dar și cu un grup de Facebook nu prea activ.
Atunci a început să se gândească la toți oamenii care sunt singuri. Din nebunie și foarte mult curaj, s-a născut Cupidoniada, o campanie care a avut succes, care a făcut oameni fericiți și care a pus bazele unor relații sănătoase și chiar… sustenabile. „Nimeni nu mi-a cerut să le devin nașă”, a zis Claudia râzând și ungând o baghetă franțuzească cu unt.
Închideam „Nu mai port” dacă ajungea să fie un grup numai despre haine.
De asemenea, fiind o persoană pasionată de sport, cu un stil de viață sănătos, Claudia a demarat chiar anul trecut o campanie prin care încuraja oamenii de pe grup să pună poze făcând sport și să vorbească despre activitatea lor fizică favorită.
A fost surprinsă să vadă cânte membre ies din zona de confort și au grijă de sănătatea și de corpurile lor.
Este foarte greu să te apuci de mișcare. Trebuie să ai o motivație puternică. La mine motivația a fost că m-am îngrășat 10 kilograme. Probabil de la cele două prăjituri pe zi cu care că recompensam zilnic.
Liderul unei comunități puternice
În prezent, în „Nu mai port”, sunt peste 60.000 de membri. Claudia nu și-a propus nicio clipă să devină vizibilă și nici un soi de influencer. În acești cinci ani a devenit un lider prin simplul fapt că a fost autentică.
Ea nu s-a abținut să se manifeste liber. Nu are niciun „secret” care o ajută să gestioneze un asemenea grup. Ea a făcut și face „ce îi trece prin cap”, iar Cupidoniada este un astfel de exemplu.
Devenim autentici atunci când ne exprimăm sentimentele, iar oamenii simt asta.
De-a lungul timpului a avut și postări pertinente care ar fi putut să deranjeze, dar discuția s-a ridicat la un nivel mai înalt. Interlocutorii au devenit prieteni, nu dușmani.
Cea mai importantă lecție pe care Claudia a învățat-o de la „Nu mai port” este că femeile sunt bune. Multă lume etichetează sexul frumos ca fiind viclean și bârfitor, dar, de fapt, nu este așa. Au existat postări în care multe doamne și domnișoare s-au ajutat reciproc, cu toate că nu se cunoșteau.
crowncellars.org idikotapekalongan.orgFemeile sunt o forță. Nu ar strica să avem o femeie președinte dacă noi chiar ne dorim o schimbare în bine.